Overtuig oriënterende ouders online!

Basisscholen worstelen met het opzetten van een effectieve wervingsstrategie. Waar vroeger de brochure van de school gebruikt werd als eerste selectie, oriënteren ouders zich tegenwoordig steeds meer online. De website van een school is dan ook één van de eerste middelen waarmee een ouder in contact komt, zodra er een schoolkeuze gemaakt moet worden. De website kan een goede eerste indruk geven van de visie en sfeer van de basisschool. Helaas zien wij dat nog veel websites van basisscholen niet overeen komen met wat de school daadwerkelijk wil uitstralen. Ze zijn vaak niet up-to-date en er staat (teveel) informatie op die eigenlijk alleen bedoeld is voor de huidige ouders en kinderen van de school. Daarnaast zijn ze niet responsive, wat wil zeggen dat de website via de telefoon niet goed leesbaar en bruikbaar is.

Richt je op de oriënterende ouders

Recent hebben wij onderzoek gedaan onder bijna 600 basisschool ouders naar digitale oudercommunicatie. Hieruit blijkt dat minder dan 1% van de ouders dagelijks de website van de school bezoekt. Slechts 7% geeft aan hier wekelijks op te kijken. De meerderheid van de ouders geeft dan ook aan slechts een enkele keer per jaar de website te bezoeken. Bij dit bezoek zijn ze vooral op zoek naar de nieuwe jaarkalender en schoolgids. Toch blijkt dat veel scholen hun website hebben ingericht voor bestaande ouders. Een gemiste kans dus!

Deze cijfers komen overeen met de visie van Basisschool Apps: de website van de school moet gericht zijn op oriënterende ouders. Zij moeten eenvoudig en snel alle informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Voor de ouders van wie het kind al op school zit kunnen andere middelen worden ingezet, zoals bijvoorbeeld een app waarmee je gericht en specifiek informatie kunt delen.

Het belang van een responsive website

Inmiddels kiezen we wereldwijd vaker om via een mobiel apparaat op internet te surfen dan via de traditionele computer. Dit aantal zal alleen nog maar gaan stijgen! Je loopt dus meteen oriënterende ouders mis wanneer jouw website niet mobiel vriendelijk is. Daarnaast heeft het hebben van een responsive website nog een groot voordeel: je eindigt hoger in de zoekresultaten van Google. Hierdoor wordt jouw school zowel mobiel als via de desktop sneller online gevonden.

Online Marketing als hulpmiddel

Van een basisschool wordt tegenwoordig verwacht commerciëler te denken en zich bezig te houden met zowel de profilering van de school als een passende wervingsstrategie. Door je basisschool online niet proactief te presenteren kun je leerlingen verliezen. Naast een goede website zorgt online marketing ervoor dat jouw school online beter wordt gevonden. Hierdoor zal jouw school in het oriëntatieproces van de ouder beter en vaker naar voren komen. Oriënterende ouders komen zo als eerste bij jouw school terecht.

Vergroot de online zichtbaarheid van jouw school!

De zoektocht naar een nieuwe school voor ouders vereenvoudigen? Een website van hoge kwaliteit die eenvoudig te beheren is? Overtuig jezelf van de kracht van Basisschool Apps en ontdek zelf of een website van Basisschool Apps past bij jouw school. Vraag een gratis demo website aan!